Het totale bouwproces van de 380 kV-verbinding, van de aanleg van toegangswegen tot en met het herstellen van de oorspronkelijke situatie, duurt drie jaar. In die periode wordt op meer locaties op verschillende tijdstippen gewerkt. De civiele werkzaamheden worden uitgevoerd door twee aannemers. Aannemer Bam Infra bouwt de masten 1 tot en met 52, ten westen van Bedum en bouwcombinatie Strukton/ Mobilis bouwt de masten 53 tot en met 121, ten oosten van Bedum. Meer informatie over de bouwplanning kijk ook hier.
Klik hier voor een kaart van het tracé met mastlocaties 1-121
Er wordt veldonderzoek gedaan naar onder andere cultuurtechniek, milieu, grondwater, archeologie, flora & Fauna en geotechniek.
Eerst worden werkwegen naar de mastlocatie aangelegd en wordt een werkterrein rondom de locatie ingericht. Een werkweg bestaat uit doek, zand en betonnen rijplaten.
Voor een stevige fundering zijn grote betonnen palen nodig. Afhankelijk van de situatie worden deze palen in de grond geboord of geheid.
Vervolgens wordt een bouwput van zo'n 3 meter diep gegraven. Hierin wordt een staalconstructie gevlochten en beton gestort. Dit moet uitharden en de fundering is klaar.
De wintrackmasten worden in delen getransporteerd en op de mastlocatie in elkaar gezet.
De geleiders worden met lier- en remmachines in de masten getrokken.
De geleiders in de steunmasten moeten verbonden worden met de hoekmasten.
Na afronding van de werkzaamheden op de mastlocatie wordt het grond in oorspronkelijke staat hersteld.
De verbinding moet aangesloten worden op de hoogspanningsstation en kan vervolgens in gebruik genomen worden.
Zodra de nieuwe verbinding in gebruik is genomen kunnen de bestaande vakwerkmasten afgebroken worden.